Followers

Friday, May 20, 2011

~ diari seorang CikGy (6) ~

...ding! dong!....

***************************************************************

salam rindu padamu wahai diari ku...
terasa bagai berkurun lamanya tidak menjengah diariku ini...
rindu bangat sama kamu...

tet!!

kesempitan masa mungkin mampu menjadi penghalang..namun jari ini masih mahu mengukir sesuatu untuk dikongsikan...

20 Mei 2011
...akhirnya, tiba juga tanggal ini..penutup dalam melakar memori sebagai "CikGy Praktikum"

tiba2 sahaja aku terasa masa berlalu begitu pantas..haaaissh! =,="
begitu laaaaaama aku menyepi diri..dan selama detik itulah pelbagai kenangan tercipta antara aku dengan mereka...

kisah pertama...16 Mei 2011

"SELAMAT HARI GURU!!!!"

sangat memoriable...inilah pertama kali aku menyambut hari guru sebagai guru...
yang menariknya...aku secara tiba2 tersentuh apbila terdengar sajak Usman Awang dideklamasikan...sob!..sob!
tersentuh sungguh..hampir2 hujan....
dan
kini barulah aku mengerti apakah itu.."the spirit be a teacher"..(betoi ke ayat aku niee..hantam jelaa)
setelah dengan penuh semangat aku mendendangan lagu Kami Guru Malaysia...
aaaaahhh!!...tak dapat digambarkan perasaan itu..
..kesimpulannya..jadi lah guru kalau mau tauu!!!..eheee

dan untuk sambutan yang julung2 kalinya ini..aku menerima beberapa buah hadiah dari mereka2 yang sweet..
(^_________^)


kisah kedua...18 Mei 2011

hari terakhir aku mengajar di kelas 3 Usaha...tetapi, untuk hari2 terahir ini, belajar itu bukanlah satu agenda utama...
hari terakhir...maka misi terakhir untuk gelakkan mereka2...huahahahaaa..
setiba aku di kelas...aku arahkan semua simpan buku dan bentuk kumpulan kecil
setiap kumpulan perlu ada sebatang pen..
hari ini aku mau mereka2 ini melukis...
kertas A4 siap diedar..dan...
lukisan pertama......'burung'!

hasilnya...seperti biasa, sememangnya tak serupa burung...
lebih menggelikan..ada juga yang...

budak 1: burung!
aku: ya...kenapa??
budak 1: ish! cikgu ni, suruhlah lukis gambar lain..
aku: burung..takkan tak pernah tengok?
budak 1: pernah..tapi.............itu hak asasi manusia..tak boleh didedahkan..
aku: hah??!!!
budak 1: tak payah la cikgu...(muka malu2)
aku: woooiiiit!!!...bukan burung itu, yang tu saya pun tak nak tengok..sejenis haiwan laaa..adeeehhh!!
(apalah nasib seorang guru..=,=")


boleh bayangkan???..
aku pun tak mengerti, punca2 mereka ni boleh tersesat sejauh itu..haaaaiish!

seterusnya...
lukis.....'gajah!'....hah!
part yang ini aku tersangat suka...
dapat melihat gajah2 mereka2 ini membuatkan aku berdekah tak tahu berapa kali...(^____^)v
hahahahaaaaa.....(maafkan saya wahai adik muridku...)

dan ativiti ini diteruskan dengan beberapa gambar lain dan akhirnya aku meminta mereka2 ini sampaikan laporan berdasarkan gambar yang dilukis....menarik!!!

kisah ketiga.....19 Mei 2011

nasi arab...pernah makan??
pertama kali dalam hidupku menjamah nasi arab...
apbila makan nasi arab..maka suasana pun ala2 arabian..cuma tiada si tukang gelek aja..(tak perlu kowt!)
ehsan dari guru PK sebagai tanda p'hargaan kepada kami si guru praktikum..
sayu + laaparr....
namun, lupakan seketika pada sayu- mayu itu..ayuh! dengan penuh emosi mengganyang ayam nan seekor ini yang dikongsi 5 orang...(itupun tak habisss..ish!)
aaahhhh....kenyang!..errk!!! (alhamdulillah..heh..)

kisah keempat...20 Mei 2011

lokasi: bilik muzik..
aku yang sedang menanda kertas periksa sambil menjaga mereka2 yang sedang peperiksaan..
tiba2..

budak 2: cikgu2..maaf..sy mengganggu..ada kecemasan cikgu,
minta cikgu ke kelas sekarang..tolong cikgu....
aku: kenapa ni??tak ada cikgu lain dalam kelas??..(cemas gilerr)
budak 2: tak ada cikgu..tolong datang sekarang!!
aku: baikla..beri sy masa 10 minit nak cari cikgu lain untuk ganti.
budak 2: tolong cikgu..cikgu datang cepat sikit yeaa...

aku..dengan kuasa kuda..(cehhh!) berlari mendapatkan tangga ke kelas 3 usaha...
sampai di sana....(dah boleh agak kan?!!!)

taarrraaaaaa!!!!!!!
untuk cikgu!!! (ramai2)
dan aku..dengan muka seperti melihat ayam berbogel..sangat2 terkejut!
mereka2 ini bikin sedikit jamuan dan meminta aku memotong kek...
aaaaahhh.....kau buatku terharu..sob!..sob!.. @_@

mereka sangat membuatku tersentuh..haaaiiih!!
sambil suap menyuap, kami adakan sesi bergambar...
sangat indah waktu itu...

*********************************************************

kenangan yang terlakar ini akan sentiasa tersimpan dalam memori ingatanku..
mereka..adalah pelajar pertama dalam hidupku..maka, mereka sangat bermakna buatku..
dan selepas ini...
tiada lagi diari seorang CikGy..kerna..
bermula dari detik ini aku akan melangkah terus kedunia ini sehingga nafas terhenti..
maka, pastinya terlalu banyak peristiwa yang takut tak tercerita nanti...

kepada mereka2 ini..
JUTAAN TERIMA KASIH buatmu...







nota gusi:
i. cerita tanpa ilustrasi bagai pelangi yang kurang berseri..namun apakan daya..
ii. masih terasa sayu lagi..lepas ni tiada lagi makan pagi..gelak2kan mereka lagi..=,="
iii. persinggahan yang masih panjang perlu diterusan....aja2 fighting!!


No comments:

Post a Comment

Kata Saya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...