Followers

Saturday, December 4, 2010

~ Tapuk-tapuk bha ~

"jgn main tapuk-tapuk bha"....hahaha...
aku bukan orang sabahan..so dalam pikiran aku yang xbrape sempit ni..mule terbayang permainan yg agak 18SX...wow!...
tetbe aku teringat cikgu aku kat sekolah pernah bilang...
setiap tempat punya versi yang berbeda...
dan kini perbedaan itu ada didepan mata...
kenangan bermakna untuk aku....
ekceli...
nothing will start wihtout end...
maka, berakhirlah kisah aku dan kampus (sad)
bermulanya hari esok aku bukan lagi pelayar dibumi UPSI nih...
haaaiiih!...(sound of sad)
banyak sungguh kenangan aku di sana...
lepas ni pasti aku kangan bangat sama semua :
1. my cute room..(not roomate)
2. my crazy housemate..
3. my sweet prenz
4. the encem pakcik driver..
5. the cool makcik guard..
6. the bus..(bus pun rndu kerr..)
7. part rebut2 bas...(xleh nak mengganas lgi..urrm)
8. the classmate and all mate...
9. the makcik kedai rainbow..
10. .....etc 

ish!! nape xbanyak pulak nih aku miss...but banyak lagi sebenarnya, cuma tak terungkap ngan kata2 sebab aku bukan manusia yang hyperactive..
n i will missing all this thing..and i will miss it...
sob..sob...

~ the end ~

p/s: kisah tapuk2 diatas tu cume selingan jer..n tapuk2 means sorok2...(macam main2 polis entry tue..hehe!)

~ missing ~


apabila mencari yang tiada..
maka hasilnya adalah serpihan harapan kaca yang sirna...
sekali lagi mencari, namun jawapan tetap pada rupa yang sama...
tiada nokhtah, tiada tanda...
hanya secalit tinta tanpa warna...
hanya segores garisan tanpa rupa...
hanya sebaris puisi tanpa suara...

Saturday, November 27, 2010

~ Shut Up! ~

sume orang kata aku pendiam..
kawan kata aku pendiam..
roomate aku kata aku pendiam..
kakak bilik sebelah pun kata aku pendiam...
aku memang pendiam...(tapi bukan bisu ekk!)

last2 aku cari la entry yang pasal pendiam..then aku terjumpa forum bincang tentang pendiam...
selalunya orang pendiam is orang yang suka berfikir...kurang bercakap...
mereka juga lebih gemar mengekspresikan perasaan mereka melalui tulisan...
orang pendiam ini juga lebih cenderung mendengar masalah orang lain...(lebih kurang mcm kaunselor la..)
http://matcuoi.com
tapi yang xbest nye..orang pendiam ni sering diketepikan sebab suke diam..(mcm aku..)
  http://matcuoi.com


but...
the best thing tentang orang pendiam ini is..


*Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah
silapnya.Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya.
dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama
baginya". ( RW ABU NAIM )

*Barangsiapa yang beriman kepada Alah dan Hari Akhirat, maka
hendaklah ia berkata yang baik atau diam". ( RW BUKHARI & MUSLIM )

*Barangsiapa diam maka ia terlepas dr bahaya".( RW AT-TARMIZI )

..banyak hadis yg cakap pasal Diam kn??~ "jd xperlu lah risau tentang Diam ni.. Sifat Diam ni adalah anugerah dri Ilahi. Bukan semua org ada kelebihan ni."


BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,BANYAK CAKAP
TIDAK SEMESTINYA CERDIK, kerana KECERDIKAN ITU BUAH
FIKIRAN, org CERDIK yang PENDIAM LEBIH BAIK DR org BODOH
yang BANYAK CAKAP.(kata2 Hukama')

As conclusion~ Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam.
Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah
perkara2 yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan
bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.


so...sekarang bergumbira la orang2 yang digelar pendiam...(termasuk aku..)
http://matcuoi.com
yeeeehah!
moral of the story is...shut up!

Friday, November 26, 2010

~ tHe beSt of teMPe ~

Setelah pelbagai usaha aku lakukan untuk meluangkan masaku bersamamu wahai 'belogku'..
hari nie, setelah aku berusaha sehabis daya..menyiapkan sume keja...membiarkan si pengganggu ternganga2..
yeah!..dapat jugak aku bersamamu...
jari jemari nie rasa macam dah terlalu gian nak menaip...otak seolah-olah menggeletek minta digaru..dan bila aku mula menaip...nah.!!...tajuk kali nie..the best of tempe!...

wahhhh...tempe??...
sape itu tempe?...
ape itu tempe??...
tempe...
bukan la sape2...dan tiada kaitan dengan 'pak mat tempe' yang eksiden dalam cite bujang lapok tue..
tempe ialah sejenis makanan...
terkenal dalam kalangan masyarakat jowo...
kalu tak caye cuba tanya kawan2 yang ade darah jowo..sure mereka kenal si tempe nih...

sedap woooo....
lagi2 kalu masak sambal tempe..
fuhh! mantop!.(kata ust.Zamri)...

http://matcuoi.com

sambil2 makan tempe...yok kte kenal lebih dekat sket pe yang bestnye si tempe nih....

Sepotong tempe mengandung berbagai unsur yang bermanfaat, seperti karbohidrat, lemak, protein, serat, vitamin, enzim, daidzein, genisten, serta komponen antibakteria yang bermanfaat untuk kesihatan.

Selain itu, tempe juga meningkatkan nilai pengambilan gizi harian kita, seperti kadar vitamin B2, vitamin
B12, niasin, dan asam pantorenat. Hasil daripada analisis,izi tempe menunjukkan kandungan niasin sebesar 1.13mg/100 gram berat tempe yang dapat dimakan.

Tempe juga dipercayai dapat mencegah anemia dan osteoporosis, yang malas makan, kerana takut gemuk, sehingga menyebabkan penghasilan sel-sel darah merah dalam tubuh menurun.

Di dalam tempe juga terdapat suatu zat antioksidan dalam bentuk isofalvon. Seperti vitamin C, E dan karotenoid, isoflavon merupakan antioksidan yang sangat diperlukan tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan radikal bebas.
Penelitian yang dilakukan di Universitas North Carolina, Amerika Serikat, penemuan bahwa genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada tempe ternyata dapat mencegah kanser prostat, payudara dan penuaan (aging).
Oleh itu, cara terbaik untuk mengoptimakan khasiat tempe bagi tubuh kita adalah dengan mengambilnya setiap hari dalam pemakanan harian sewajarnya.

Bagi mengelakkan kebosanan, pengambilan dalam pelbagai jenis masakan tempe
adalah perlu.

Seperti di Malaysia, kita masih punya banyak pilihan masakan berasaskan tempe seperti lontong, sambal goreng, masak lemak,dan sebagainya. Walaubagaimanapun bagi mengelakkan zat-zat yang bermanfaat itu
tak banyak terbuang dalam proses pemasakan, tempe sebaiknya dimasak dengan menu seperti sup, berkuah (berempah), atau rebus.

Cara tersebut lebih efektif untuk khasiatnya, berbanding digoreng.

Di senaraikan 10 Khasiat Tempe buat panduan kawan2 sekalian;

1. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi, mudah dicerna sehingga baik untuk mengatasi diare.- nak
    elak keracunan makanan

2. Mengandung zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan sehingga menurunkan
    tekanan darah.- elok untuk yg darah tinggi

3. Mengandungi superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas,
    baik bagi penderita jantung. - yang sakit jantung pun bagus

4. Penderita anemia. Anemia dikesan dengan rendahnya kadar hemoglobin kerana
    kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin
    B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe

*untuk wanita atau model2 yang takut gemuk dua penyakit yang bayak dialami para wanita, kerana tubuh wanita yang mengalami haid, hamil serta menyusukan bayi. Penyakit anemia ini dapat menyerang wanita

5. Anti infeksi. Hasil survey menunjukkan bahawa tempe mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan
    oleh karang tempe (R. Oligosporus) merupakan antibiotika yang mengurangkan risiko infeksi.

6. Daya hipokolesterol. Kandungan asam lemak padat pada tempe
    bersifat dapat menurunkan kadar kolesterol.- alternatif kalau tak larat makan oat.

7. Memiliki sifat anti oksidan, menolak kanser. - harus di amalkan selalu.

8. Mencegah masalah gizi berlebihan (akibat kekurangan dan kelebihan gizi)
    beserta berbagai penyakit yang menyertainya, baik infeksi ataupun degeneratif. - menyeimbangkan 
    pengambilan gizi seharian.

9. Mencegah timbulnya hipertension. - elok untuk yang cepat marah

10. Kandungan kalsiumnya yang tinggi, tempe dapat mencegah osteoporosis.- haaa, x yah beli susu anlene
     yang mahal tu, makan tempe dah memadai.

Jadi, timbang2 kan pada mereka yang mementingkan pemakanan seimbang. Apepun
apa sahaja yang kita ambil untuk pemakanan seharian seharusnya seimbang dan tidak
pula berlebihan. Nanti lain yang dikurang, lain pula yang bertambah.......

credit to ruangan forum halaqah.net

sape2 yang tak kenal tempe..inilah si tempe tu yea..sedap tau!!!!..nyum..nyum..

Friday, November 12, 2010

~ Hebat Sangat kEr? ~

Tiba2 saja jumpa artikel ini dan secara tak semena2 nak gak letak dalam blog sndiri
tapi aku bukan ciplak yea...dh mntak kebenaran lagik.
but, maaflah kpd yang terbaca artikel ni (mintak maap dlu heh!) kalu gmbarnya agak
tragis sket..
bukan apa...
tajuk pun dah macam yang di atas jadi gambar ni sbg gmbaran jer..
tak ada kene mengena dengan orang yang telah mati..
(^_^)
 
Hebat sangatkah cinta,

Atau cuma hawa nafsu semata,

Jika tiada calon, ramai yang bertanya ,

Mengapa tidak dicari katanya,



Hebat sangatkah cinta,

Jika cuma sesama manusia,

Apatah lagi berlainan jantina,

Hingga agama diletak belakangnya,



Hebat sangatkah cinta,

Jika statusku single mereka hairan bertanya,

Sedangkan solat lima waktu tidak diberatnya,

Jika ramai tak buat dipandang biasa,



Hebat sangatkah cinta,

Menghayati rasa yang terkandung didada,

Terlahirnya sajak ,puitis nya cinta,

Lautan api sanggup diredahnya,



Hebat sangatkah cinta,

Hingga semua nak diserahkannya,

Katanya memujuk kononnya aku yang teristimewa,

Sedangkan ayat sampah tu dah beribu kali dijaja,



Hebat sangatkah cinta,

Kononnya dihati tulus setia,

Membukti cinta tanpa diduga,

Akhirnya tubuh menjadi mangsa



Hebat sangatkan cinta,

" Saya suka awak kerana agama"

Kalau begitu mengapa mendekati zina,

Jika benar agama ukurannya,



Hebat sangatkah cinta,

Mampu membuat diri tersenyum manja,

Khayalnya meneguk madu cinta,

Sedangkan yang diteguk racun berbisa,



Hebat sangat kah cinta,

Sehingga mata yang celik dikata buta,

Dosa pun dia kata"tak pa",

Janji kau aku yang punya



Hebat sangatkah cinta ,

Jawpannya ya,

Jika mencari cinta yang Esa,

Bahagianya kekal untuk selamanya
 
 
 
Oleh : annabadi

~ Sg. Gabai yG Sedang Melambai ~

Pertama kali aku ke Kajang walaupun telah bertahun lamanya akau berlegar2  di sekitar Selangor.
Aku telah dibawa oleh 'mysis' ke sebuah tempat yang sangat..
errmmmmmmm.....cantik bangat!!!

Nama tempat itu


opss!!!
Bukan signboard yang di atas, tapi yang tertulis...Sg. Gabai Waterfall...
Pernah dengar?..aku pun tak pernah...
Tapi tempat ini memang ada dan memang cantik.
Kalau mahu tahu letaknya di mana cuba tanya en.google..
tapi aku sempat juga snap
 
beberapa panorama indah di sungai (sungai ke?) ni sebelum aku mengecapi kesejukkan airnya...





 Itu sahaja gambar yang sempat aku snap, sebab hati ini bagaikan tak sabar dan  meronta2 nak terjun ke dalam air ..
Lastly, kami pulang agak lewat sikit sebab orang dan semakin menggila ramainya..dan air pun macam nak keruh jer..
but, truely tempat ni memang best!
 Bye2 Sg. Gabai...

~Nilai Budi si Ayah ~


Ayah dan ibu adalah anugerah yang tak ternilai kepada sesiapa saja di dunia ini..
Siapa itu ayah?
Siapa itu ibu?
Andai ditanya pada orang gila, pasti mereka juga tahu siapa dua manusia mulia ini..
Hadiah dari Allah kepada kita, dan amanat penting yang perlu kita jaga..

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya, ibunya telah mengandungkannya dengan keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu, hanya kepada Aku kembalimu” (Luqman, 31: 14)
“Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua- dua ibu bapa…” (al-Ahqaf, 46: 15)

Nah...inilah bukti bahawa ayah dan ibu adalah bahagian terpenting dalam hidup kita.
Namun, manusia itu mudah lupa. Lebih2 lagi pada orang yang banyak berkorban untuk mereka.
Lupa mana satu kasih ayah, mana satu sayang ibu..
Mungkin ini adalah salah satu balasan atas kasih sayang ayah dan ibu:


Dikurung dua anak
Oleh Azmi Md Deros
azmimd@bharian.com.my
2010/10/24
TIONG Peng dikurung sejak tiga bulan lalu di garaj rumah sewa di Taman Intan, Alor Setar.

Jangan sekadar renung...

Saturday, October 23, 2010

~ Taufan Megi ~


Pertama kali aku baca artikel (berite nih)..rasa teruja sgt..mungkin kerana aku penggemar mee maggie...
‘Taufan megi’....tajuk sahaja sudah buat aku teruja..ye la..dalam fikiranku (yang agak2 sengal 2 3 hari ni) hanya fikirkan...”wah..best la cmtu..mesti  mcm dalam cite kartun yang mkanan turun dr langit tu!..blh la makan megi manyak-manyak..best2!”

 nyum..nyum!

Hah!..aku tertipu..
Taufan megi..bukanlah taufan (org Perak pggil topan)yang menurunkan megi bergulung2..
tapi taufan Megi  (nama antarabangsa: 1013, nama JTWC: 15W, nama PAGASA: Juan) ialah taufan kencang dalam musim taufan Pasifik 2010. Nama "Megi" bermakna "ikan duri" dalam bahasa Korea. Ia merupakan taufan 2010 pertama di Lembangan Pasifik yang mencapai taraf "Taufan Super", dan yang pertama di Barat Pasifik sejak Nida pada 2009. Dengan tekanan minimum 885 milibar, ia merupakan antara siklon tropika paling kuat pernah direkodkan. Taufan ini bertemu daratan pada awal 18 Oktober di timur laut Luzon di Sierra Madre, menjadi salah satu ribut terkuat dalam sejarah bertulis yang bertemu di daratan.



Hari ini, taufan tersebut telah melanda di kawasan selatan China, dan kejadian ini telah mengakibatkan 36 terbunuh di Filipina. Di Taiwan, 24 masih hilang manakala 12 disahkan maut kerana lumpur dan tanah runtuh.
Sangat dasat!!!...takziah pada mangsa...

~ ciNtA ~


Apa erti cinta??
Apakah itu cinta??
Dulu aku pernah merasai cinta..
Hampir merasai..
Tapi mungkin aku yg terlalu ingin dicintai..
Sekarang...
Aku temui sebuah kisah cinta..
Yang dulu aku fikirkan hanya sekadar coretan imaginasi di novel2 cinta..
Hakikatnya cinta itu wujud...
Cinta yang bagai mana??
Cinta terlarang...aku pernah baca episod cinta terlarang..
Dan kini aku sendiri sedang menyelami cinta itu..namun bukan aku pemainnya..
Apa erti cinta itu buat mereka??
Sampai bila cinta itu akan ada??
Apa buktinya???
Semua soalan itu terus menusuk ke fikiran aku..tapi tak mampu ku luahkan..
Takut dia berkecil hati..
Mungkin orang akan berkata “tak perlu sibuk tentang cinta orang lain sedangkan kau tak pernah merasainya”
Ya..aku tak pernah rasa cinta manusia selain keluarga..
Tapi..
Aku mahu kepastian..sampai bila cinta itu akan ada...
Adakah ia akan kekal sampai hujung nyawa..atau..
Sampai bila???
Mungkin sesiapa boleh terangkan keadaan sebenarnya...
Kerna..mungkin aku yang ketinggalan untuk memahaminya...
...................................................................................................

~ jOm bLajar bhsE koRea ~

Hari nie kte belajar bhsa korea..tapi buat sementara nie, kite belajar yg simple2 dulu...ekceli aku pown baru belajar sbnrnye jadi kte belajar sme2 yea...(^_^)

네.(예.)
[ Ne.(ye.)]
Ya.

아니오.
[Anio.]
Tidak. (Bukan.)

여보세요.
[Yeoboseyo.]
Halo.

안녕하세요.
[Annyeong-haseyo.]
Apa kabar.

안녕히 계세요.
[Annyong-hi gyeseyo.]
Selamat tinggal.

안녕히 가세요.
[Annyeong-hi gaseyo.]
Selamat jalan.

어서 오세요.
[Eoseo oseyo.]
Selamat datang.

고맙습니다.(감사합니다.)
[Gomapseumnida. (Gamsahamnida.)]
Terima kasih.

천만에요.
[Cheonmaneyo.]
Kembali. (Sama-sama.)

미안합니다.(죄송합니다.)
[Mianhamnida. (Joesong-hamnida.)]
Minta maaf. (Mohon maaf.)

괜찮습니다.(괜찮아요.)
[Gwaenchansseumnida.]
Tidak apa-apa.

실례합니다.
[Sillyehamnida.]
izinkan saya.

입국
[ipkkuk]
masuk negara

여권
[yeokkwon]
 pasport

여기
[yeogi]
di sini

있다
[itta]
 ada

오다
[oda]
datang

한국
[han-guk]
Korea (Korea Selatan)

[il]
pekerjaan

무엇
[mu-eot]
apakah

회사원
[hoesawon]
karyawan

처음
[cheo-eum]
untuk pertama kali

두 번째
[dubeonjjae]
untuk ke-dua kali

언제
[eonje]
bilamana

일주일
[iljjuil]
satu minggu

계시다
[gyesida]
berada

*p/s: aku yg sdg demam drama korea..

Friday, October 22, 2010

~jAnJi aKu~


Janji aku..
Pada bulan yang mengambang..
Pada matahari yang bersinar...
Pada bintang yang berkelipan..
Aku akan berdiri..berdiri menongkah langit..
Berdiri bertongkatkan bumi..
Berdiri menyandar di angin..
Berdiri dan terus berdiri...
Janji aku...
Pada ibu yang semakin lesu...
Pada ayah yang tidak disampingku...
Pada teman yang sering berlalu..
Pada dia yang belum kuketemu...
Aku akan tetap menongkah langit..
Bertongkatkan bumi..
Menyandar di angin..
Namun..
Janji aku..
Pada tuhan yang lebih tahu..
Pada suratan yang telah ditentu..
Pada hati yang semakin xjemu..
Apakah aku tetap akan terus menongkah langit..
Apakah aku tetap bertongkatkan bumi..
Apakah aku tetap akan bersandar pada angin...
Sedang hari semakin laju berputar...
Tanpa memandang padaku..
Tanpa memandang pada janji aku...       

Saturday, October 16, 2010

~ Hati + Heart + souL + ???? ~

*Peristiwa ari nie*
 
Hari ini, sambil buat kertas projek bersama ‘roomate’ angkat...tibe2 aku ditanya dgn 1 pertanyaan..
“apa obat utk hati yg xtenang??”                        Huh!...mengong sekejap....obat ape??
Setahu aku, bile hati xtenang bce je la al-Quran tue...insyaAllah hati blh jadi tenang..btul x???
Jadi aku amek keputusan utk berdiam dulu...dan berfikir...
Selalunya kalau sakit pale obatnye panadol
Sakit perut obatnye pil chek kit teck oun
Sakit kaki obatnye mnyak kuda..tapi xleh mkn lerr...
Tapi ble hati yg sakit 

(it’s mean soul, xberkaitan dgn sirosis hati)..mgkin specialist dr ovesea pun xdpt nk ubatkn..
Jd aku pun terasa nk menyonteng page kt blog haku ni dgn sdkit info..(mne tau blh pkai ke..)
PUNCA2 HATI TAK TENANG
a)      Terlalu membesar-besarkn keaiban diri dgn dunia – cthnye: Allah dh bg nikmat sihat tubuh badan tapi blh pulak merungut bile ada seketul dua mkcik2 jerawat yg tumbuh di muka..
 
b)      Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang. (sape nak dekat kalau asyik nak marah ajer..bawak2lah senyum..tentu org tak takut nak dekat punyer..) 



c)       Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung. (ini kes dendam kesumat lahh nie..) 
d)      Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan. (tak elok dengki mendengki nih..) 
e)      Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma)

** Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

f)       Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut,walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak lagipun org tamak selalu rugi.. cam pantun zmn sekolah,dlm semak ada duri,ayam kuning buat sarang,org tamak selalu rugi,cam anjing ngan bayang-bayang

** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan. **


g)      Tidak sabar - andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

h)       Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. (yg nie no komen)..pasal semua org ader egonya sendiri..cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut



i)        Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada (harta,ilmu amal dll) lebih2 lg klu rse diri bagOs sgt..
Mka nye..obat bg simptom2 penyakit ini hnyalah 1...berTAUBAT lah...
“dgn mengingati Allah, hati akan menjadi lebih tenang”..
Xcaye try la...

~ Mentera BeraDu ~

Masih belum sempurna..

(M.Nasir)
Gerakkan Hati… Hati gerakkan…
Pandanglah aku.. aku lah dia..

(Malique)
Kulitku tebal.. ku kebal.. ingatku kebal
Hanya berbual makan angin kembung perut mual
Resah dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang
Ku schizo paranoia takut pecah tembelang

(M.Nasir)
Pecah tembelang… peta dah hilang
Bangau dah pulang… suara sumbang

(Malique)
Lidahku kaku tak selicin kuku
Teman baikku buku
Bini ku pena.. tak pernah lena
Aku suka mengintai pantang ditenung
Berakhir pertelingkahan dalaman
Pasti belum

Ikut gerak hati.. pena melayang
Dilihat dua layang pandang
Tak lah sekarang
Takat meradang
Tanya.. abang gedang, apa barang?
Badan macam badang
Main acah belakang parang

Kuhunuskan keris musuh ada pistol
Tradisi kekalkan adaptasi harus betul
Tujuh baris keramat tujuh garis penamat
Baik berpada biar jahat asal selamat

Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

(Malique)
Yo! ijazah terbaik datangnya dari jalanan
Dari pengalaman bercakap dan bersalaman
Konflik motivasi cuba medatasi
Positif dan benci jadi inspirasi pagi

Peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
Halang biar keduanya muka cantik
Soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
Lebih hina dari zina

Lu bikin dosa ku bikin prosa
Testosterone testarosa
Cita-cita sosa KL KL kosa nostra
Jalan berliku ku harung roller coaster
Gah sentosa tiada penyesalan
Luas pandangan jauh dah berjalan
Tak sempurna masih ada kejanggalan
Gagal merancang, merancang kegagalan

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Kucing bawa tidur rimau bawa igau
Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

(Malique)
Naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
Turun bukit pucat dengar tiga miaww
Kucing bawa tidur rimau bawa igau
Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau
Tolak pintu gua tiga kerat tenaga
Kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
Ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
Menang dengan otak tak mesti dengan pedang

Sebelum jadi naga, ikan koi renang renang
Kura-kura salah jawab pantun, naik berang
Panggil lima kawan atau biar pergi laju
Risaukan pekara remeh kita tak akan maju
Muka sama hijau hati siapa tahu
Merah dah menyala pasti mati siapa mahu
Gagap tiga kali bercakap benar saja
bulan terang ramai yang keluar buat kerja

(Malique & M.Nasir)
Panjat pokok buluh cari tokong air terjun
Naik sampai nampak dah terpegun turun
Tiga ular ikut lompat atau paut
Kalau terus mati jika belok maut

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Puisi hati mu… hati mu puisi
Palu hati ku palu hatiku

(Malique)
Kulit tak bersalin walau saling ganti baju
Pandang sini pandang sini
Ku berbahasa baku kata kata nahu
Himpun jadi satu
Mantera beradu dengan irama dan lagu

(Suara Latar)
Akhirnya sempurna


video

~ Kata Nama ~


DEFINISI KATA NAMA
Kata Nama ialah perkataan yang boleh menjadi unsur inti bagi binaan frasa nama dan lazimnya menamakan orang, haiwan, tempat, benda atau konsep
Kata Nama dikelompokkan kepada tiga kumpulan iaitu :
  1. Kata Nama Khas
  2. Kata Nama Am
  3. Kata Ganti Nama
a. KATA NAMA KHAS
Mendukung kepada makna rujukan khusus pada sesuatu nama orang, haiwan, benda, perbadanan (institusi), undang-undang, bangsa, pangkat dan sebagainya. Kata nama ini terdiri daripada:

i. Kata Nama Khas Hidup -  terdiri daripada perkataan yang merujuk manusia dan bukan manusia
ii. Kata Nama Khas Bukan Hidup - terdiri daripada perkataan yang merujuk benda-benda yang khusus 
                                                        tetapi tidak hidup.

b. KATA NAMA AM

Terdiri daripada kata nama am:
i.Hidup           - manusia
                      - bukan manusia
ii.Tak Hidup   - terdiri daripada perkataan yang merujuk institusi bersifat tidak hidup dan dikenalpasti  
                        melalui perkataan 'daripada' dan 'kepada'.

c. KATA GANTI NAMA

Merupakan perkataan yang menjadi pengganti kata nama khas dan kata nama am. Dibahagikan kepada dua golongan kecil iaitu:
i. Kata Ganti Nama Tunjuk             - perkataan yang menjadi pengganti perkataan kata nam dan 
                                                          pendukung maksud menunjukkan benda atau perkara yang 
                                                          ditunjuk.(ini, itu, sana, situ).

ii. Kata Ganti Nama Diri               - terdiri daripada 2 golongan iaitu kata ganti nama diri tanya dan kata 
                                                       ganti nama diri orang.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...