Followers

Saturday, October 23, 2010

~ Taufan Megi ~


Pertama kali aku baca artikel (berite nih)..rasa teruja sgt..mungkin kerana aku penggemar mee maggie...
‘Taufan megi’....tajuk sahaja sudah buat aku teruja..ye la..dalam fikiranku (yang agak2 sengal 2 3 hari ni) hanya fikirkan...”wah..best la cmtu..mesti  mcm dalam cite kartun yang mkanan turun dr langit tu!..blh la makan megi manyak-manyak..best2!”

 nyum..nyum!

Hah!..aku tertipu..
Taufan megi..bukanlah taufan (org Perak pggil topan)yang menurunkan megi bergulung2..
tapi taufan Megi  (nama antarabangsa: 1013, nama JTWC: 15W, nama PAGASA: Juan) ialah taufan kencang dalam musim taufan Pasifik 2010. Nama "Megi" bermakna "ikan duri" dalam bahasa Korea. Ia merupakan taufan 2010 pertama di Lembangan Pasifik yang mencapai taraf "Taufan Super", dan yang pertama di Barat Pasifik sejak Nida pada 2009. Dengan tekanan minimum 885 milibar, ia merupakan antara siklon tropika paling kuat pernah direkodkan. Taufan ini bertemu daratan pada awal 18 Oktober di timur laut Luzon di Sierra Madre, menjadi salah satu ribut terkuat dalam sejarah bertulis yang bertemu di daratan.



Hari ini, taufan tersebut telah melanda di kawasan selatan China, dan kejadian ini telah mengakibatkan 36 terbunuh di Filipina. Di Taiwan, 24 masih hilang manakala 12 disahkan maut kerana lumpur dan tanah runtuh.
Sangat dasat!!!...takziah pada mangsa...

No comments:

Post a Comment

Kata Saya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...