Followers

Monday, October 11, 2010

* Ade Duit Kecil X???*

Disaat tengah hari rembang, panas membakar..
Sambil menunggu bas yang tak kunjung tiba...
Dengan berbaki masa 15 minit seblum bas dtg...
Aku...
dengan hati yang berbunga-bunga mencari gerai menjual minuman..
niat murniku hanya untuk membasahkan raung kerongkongku yang semakin pedih ini...

Memandangkan aku adalah antara umat Islam yang tinggi semangat persaudaraannya..
aku putuskan untuk memilih gerai pakcik tua yang menjual air..
dan dengan rasa hebatnya mengerling ke arah kedai makan apek cina tersebut (walaupun die jga jual air)...

"pakcik, sy nak beli air jambu 1.."
"nah..air jambu"
"pakcik, ni duitnye.."
"adik xda duit kecik ke?"
"xda pakcik..ni lah yang tinggal pun"
"kalau xda duit kecik,xpayah beli air"

dengan rasa sedih + pedih + sakit hati, aku berlalu dari gerai tu dengan senyuman kamBing...
maaflah pakcik..aku tak terdaya untuk menahan rasa marah..lalu aku..
menyumpah seranah pakcik tu dan semoga dia jatuh bankrup dgn teruknyee!!!!!
(tapi dlm hati jer)
kembalilah aku ke stesen bas dengan rasa terhina...

IniLah orang Melayu...
Macam mana nak maju...

Agak2nya klau aku pegi kedai apek tadi mungkin aku dh merasa nikmat air..sekurang2nya air mineral..
sebab..
apek pandai mengutamakan pelanggan..
tapi pakcik tua itu....huh!
aku kena syorkan kat pakcik tua tu supaya amek kelas perniagaan dgn mr.apek tersebut....
dan lagi 1...nampaknya aku pun kena usulkan 1 cadangan pada semua pihak bank sedunia supaya menyediakan duit kecik seringgit dengan kuantiti yang banyak di setiap mesin-mesin ATM..sebagai kemudahan kepada pakcik tua dan konco-konconya...ermmm


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...